Bez barier: PFRON na tróję. Trybunał i Senat – niedostateczny

Bez barier: PFRON na tróję. Trybunał i Senat – niedostateczny

Ponad połowa stron internetowych administracji publicznej nie jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – wynika z opublikowanego w poniedziałek raportu Fundacji Widzialni. W 2018 r. 48,2 proc. stron www było dostosowanych dla takich osób.

Fundacja Widzialni bada dostępność dla osób z niepełnosprawności serwisów internetowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem serwisów administracji publicznej w tym m.in. najważniejszych osób i instytucji, ministerstw, a także innych instytucji publicznych. Badane są także wybrane e–usługi, oferowane przez państwo. 

Od 2013 r. publikuje na ten temat raporty.Jak wynika z najnowszego raportu (badania przeprowadzono od lutego do kwietnia), w 2018 r. 48,2 proc. serwisów administracji publicznej było dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami. W 2017 r. było to 47,8 proc.

– W stosunku do ubiegłego roku różnica jest niewielka. Wydaje mi się, że powodem jest to, że powstało wiele nowych serwisów, a wiele serwisów uległo gruntownej zmianie. W zasadzie błędy, które wykrywamy są te same. To jest m.in. brak opisanych linków, brak opisanych zdjęć, brak kontrastu. To są elementarne rzeczy, które wpływają na dostępność strony www – powiedział PAP przewodniczący Rady Fundacji Widzialni Artur Marcinkowski.

Jak wyjaśnił, tego typu błędy powodują, że programy asystujące np. odczytujące na głos zawartość strony internetowej nie mogą prawidłowo odczytać jej zawartości, a to uniemożliwia skorzystanie z danej strony.

– Wydaje mi się, że świadomość na temat dostępności jest coraz większa. To, czego nam brakuje, to wiedzy. Ludzie nie mają wiedzy, w jakim sposób należy podejść do dostępności, w jaki sposób dostosować serwis, jak nim zarządzać, aby był dostępny dla osób z niepełnosprawnościami – dodał Marcinkowski.

Jak wynika z raportu, wśród sześciu stron najważniejszych osób i instytucji w państwie ocenę dostateczną, jeśli chodzi o dostępność dla osób z niepełnosprawnościami otrzymały: sejm.gov.pl, premier.gov.pl i prezydent.pl. Ocenę niedostateczną – trybunał.gov.pl, sn.pl, senat.gov.pl.

Wśród 23 instytucji samorządowych i administracji centralnej w terenie (strony internetowe urzędów wojewódzkich miast) – cztery strony zostały ocenione na trójkę -poznan.uw.gov.pl, kielce.uw.gov.pl, lublin.uw.gov.pl, duw.pl. 

Pozostałych 19 stron otrzymało ocenę niedostateczną.

Jeśli chodzi o wybrane strony i serwisy instytucji publicznych, to wśród 35 przebadanych, trzy otrzymały ocenę bardzo dobrą są to: serwis biura pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych, serwis centrum systemów informacyjnych ochrony zdrowia i strona urzędu komunikacji elektronicznej. Siedem otrzymało ocenę dobrą, m.in.: nask.pl, gif.gov.pl, lektury.gov.pl, kowr.gov.pl (krajowy ośrodek wsparcia rolnictwa), arimr.gov.pl13 serwisów otrzymało oceną dostateczną m.in.:  danepubliczne.gov.pl, historiapojazdu.gov.pl, pfron.org.pl, zus.gov.pl, nfz.gov.pl.

Pozostałych 12 ocenionych zostało na ocenę niedostateczną. W tej grupie znalazły się m.in. niepodlegla.gov.pl, danepubliczne.gov.pl, rodzina.gov.pl, epuap.gov.pl, senior.gov.pl, udsc.gov.pl.

W tym roku zbadano także wybrane e–usługi m.in.: uzyskaj dowód osobisty, skorzystanie z programu 500 plus, sprawdź punkty karne, zgłoś się do urzędu pracy, załóż jednoosobową działalność gospodarczą, mDokument, uzyskaj odpis aktu cywilnego przez internet.

Najwięcej punktów zebrały m.in.: mDokumenty, sprawdzenie informacji na temat ubezpieczenia w ZUS, sprawdzenie punktów karnych, zgłoszenie się do Urzędu Pracy, obywatel.gov.pl. Najniżej oceniono serwisy epuap.gov.pl, ceidg.gov.pl.

Największe problemy, w ramach badanych e–usług, na jakie wskazali eksperci to: niepoprawnie ładujący się formularz wniosku(np. w programie rodzina 500 plus), co utrudniało jego wypełnienie.

W porównaniu do e–usług zbadanych w zeszłorocznym badaniu należy zwrócić uwagę na znaczący wzrost dostępności portalu obywatel.gov.pl. Przeniesienie części usług z portalu epuap.gov.pl na portal obywatel.gov.pl (np. Zgłoszenie do programu Rodzina 500+) umożliwiło skorzystanie z większej ilości usług przez użytkowników, szczególnie niewidomych" – wskazano w raporcie. Dodano, że dla konsultanta niewidomego nadal trzy spośród dziewięciu badanych usług były niedostępne.

W tym roku do analiz włączono przykładowe aplikacje na urządzenia mobilne obsługiwane przez system Android i iOS m.in. Regionalny System Ostrzegania, mObywatel, Jakość powietrza, NFZ CanCallCenter, Śląska policja.

– Szybciej i bardziej intuicyjnie obsługiwano aplikacje w systemie Android. Cechą wspólną dla obu platform jest niedokładne opisywanie grafik oraz innych elementów strukturalnych stron. Nie zapewniono także w niektórych przypadkach odpowiedniej alternatywy dla udostępnionych wykresów. Najbardziej rażące zaniedbania dotyczą platformy iOS, które niemal w każdej z aplikacji powodowały trudności w obsłudze oraz zrozumieniu treści – oceniono w raporcie.

Badanie dostępności stron www i e–usług składało się z kilku etapów. Najpierw badanie przeprowadzili eksperci, a następnie konsultanci z niepełnosprawnościami; niedowidzący, niewidomi, niesłyszący, którzy sprawdzali m.in. dostępność formularzy, wyszukiwarek, elementów multimedialnych oraz łatwość poruszania się po danym serwisie.

Raport dostępny ma być od wtorku na stronie widzialni.org.

Źródło: kurier.pap.pl

  Red. Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 17966 

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.