3/4 Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać

3/4 Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać
Fot. pixabay.com

Wyniki badania zrealizowanego pod koniec 2019 roku wskazują, że warzywa i owoce wciąż nie zajmują należnego im miejsca w diecie Polaków. Są postrzegane jako bogate źródło witamin, minerałów, antyoksydantów, a jednak nie towarzyszą każdemu posiłkowi.

Aż 75% Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać. Jedna trzecia nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać, ale uważa, że jedzą ich tyle, ile trzeba. W odpowiedzi na te wyzwania Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zainicjował realizację kompleksowych badań konsumpcji.

Pod koniec 2019 roku zrealizowaliśmy badanie dotyczące spożycia warzyw i owoców w mijającym roku. Okres ten, jak wiadomo, sprzyja podsumowaniom.

– My poprosiliśmy Polaków, żeby przy tej okazji przyjrzeli się swojej diecie w kontekście spożycia owoców i warzyw. Zrealizowane badania pokazują, że Polacy postrzegają je jako bardzo zdrowe, jednak duża część nie je ich codziennie, a tym bardziej nie towarzyszą one każdemu posiłkowi – mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzająca Public Division, Kantar.

98% Polaków potrafi wskazać korzyści wynikające z jedzenia warzyw i owoców. Zdaniem Polaków największą korzyścią płynącą z jedzenia owoców i warzyw jest to, że są najlepszym źródłem witamin, minerałów i antyoksydantów. Niemal połowa (49%) badanych wskazała na tę zaletę. Ponad jedna trzecia konsumentów docenia smak warzyw i owoców (37%) i to, że stanowią one podstawę zdrowej diety (37%). 30% Polaków wskazało, że warzywa i owoce mają korzystny wpływ na samopoczucie, zdrowie i wygląd.

Tylko co czwarty Polak wie

Tylko co czwarty Polak wie, że warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co spożywamy. I choć połowa badanych ocenia, że jedzą tyle warzyw i owoców ile trzeba, to taka ocena wynika zapewne z niskiej świadomości.

– Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ich ilości jest to, że sądzą, iż ilość, którą spożywają jest wystarczająca (46%). Jednocześnie odpowiedzi na pytania o częstotliwość jedzenia warzyw i owoców pokazują, że nie jest to prawdą – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

Niemal jedna piąta (18%) respondentów wskazuje, że są drogie. Kolejne przyczyny wiązały się z szybkim trybem życia – 14% badanych przywykło do szybkich posiłków, a 13% nie ma czasu, by przygotowywać potrawy na bazie owoców i warzyw. 12% Polaków woli tradycyjną polską kuchnię, w której – jak sądzi – warzyw i owoców je się mało.

Warzywa na obiad, owoce między posiłkami

Warzywa Polacy jedzą przede wszystkim na obiad. Znacznie rzadziej na kolację bądź śniadanie. Owoce przeciwnie – rzadko wchodzą w skład głównych posiłków. Warzywa i owoce są podstawą naszej diety. To antyoksydanty, składniki odżywcze, mineralne, a także błonnik, którego brakuje w naszej codziennej diecie. Jest duże pole do popisu dla edukatorów żywieniowych i dla producentów, którzy wiedzą najlepiej jak ten produkt był wytworzony, dlaczego jest tak wartościowy.

– Jestem bardzo zadowolona, nie mieliśmy do tej pory tak szczegółowych danych dotyczących spożycia. Jestem też mile zaskoczona licznym przybyciem ekspertów. Widać, że branża jest skonsolidowana. To ewenement – mówi dr Justyna Bylinowska – Redaktor naczelna portalu Dietetycy.org.pl.

– Owoce w potrawach jemy rzadko. Codziennie robi to jedynie 6% Polaków, a tylko 68% raz w tygodniu lub rzadziej. Talerz jest zatem bardzo dobry dla lepszego zobrazowania udziału warzyw, ale nie dla owoców, które jemy przede wszystkim poza głównymi posiłkami – jako przekąska, podwieczorek. Obok talerza musimy zawsze stawiać owoc: jabłko, gruszkę, sok, a w sezonie, od maja do października, filiżankę polskich owoców sezonowych – mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Wzrost spożycia owoców, warzyw i ich przetworów, wymaga stałej edukacji konsumentów.

– Planowane badania zwiększą naszą wiedzę na temat postrzegania roli warzyw, owoców i ich przetworów w diecie. Pomogą zidentyfikować trudności w zmianie tego postrzegania i w zmianie nawyków żywieniowych dotyczących warzyw, owoców i ich przetworów – dodaje Witold Boguta.

Stałe, comiesięczne, monitorowanie spożycia warzyw i owoców umożliwi ekspertom dzielenie się z konsumentami wiedzą i praktycznymi informacjami. Badania pomogą w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie owoców, warzyw i ich przetworów.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Print Friendly, PDF & Email